Ziekendag 2010

Ziekenzorg St. Martinus heeft ongeveer zeventig leden. Het regelmatig contact bij zieke mensen thuis is onze belangrijkste troef. Dat doen we aan de hand van een bezoekje: aftasten wat de zieke wil, een goed gesprek of iets over de buitenwereld vertellen of gewoon even luisteren naar wat de zieke zelf te vertellen heeft.

Een tiental vrijwilligers houden enkele namiddagen per week of per maand vrij voor een buur, een vriend, een zieke ouder, een familielid of gewoon een medemens. Het doet deugd te kunnen ingaan op het uitdrukkelijk verzoek van een zieke om nog even te blijven. Alleen maar om te luisteren…Of om samen naar de televisie te kijken… Je wil inventief zijn om gesprekken op gang te brengen om de zieke te verstrooien… hem complimentjes geven: over de frisse geur in huis, zijn voorkomen, de zorgzaamheid van de partner…. Je wil je creativiteit uitputten bij een dementerende om herinneringen van vroeger op te halen of je wil geduldig op zoek gaan naar vaardigheden die hen nog een gevoel van eigenwaarde geven.…Je wil erkenning geven aan het lijden en verdriet van de zieken…. Ook aan de partner die dag en nacht klaar staat in moeilijke en vaak uitzichtloze dagen. Je wil erbij zijn en onwennig zijn als de zieke opstandig en wanhopig is …. En samen op zoek gaan naar zingeving. Je wil vóór ieder bezoek vreugde beleven aan het uitzoeken van een verrassing: een taartje, een bloempje of wat druiven. Je wil langer dan gepland bij de zieke blijven, alleen maar om te luisteren naar wanhopige stilte… of naar dikwijls vertelde of gekende verhalen. Je wil nieuwtjes uit de boekskes over koningen en prinsen ophalen om de buitenwereld binnen te brengen of interessepunten aan te snijden….Je wil discreet zijn en onpartijdig blijven als over kinderen, familie of buren wordt geklaagd……Je wil blijven.... en terugkomen ook als de zieke zijn kwaadheid op jou projecteert en je eigenlijk wegjaagt....

Wij organiseren jaarlijks een zestal activiteiten die kansen bieden tot ontmoeting en sociaal contact. We hebben ontmoetingsnamiddagen met ontspanning: kaart of bingo of een optreden van een zanger of een komiek. Twee van die namiddagen hebben een informatief luik: bvb. over ‘onthouden en vergeten' of over ‘mijn apotheekkastje'. Het zijn informatiesessies met een gastspreker vanuit Ziekenzorg Nationaal georganiseerd. We ronden de namiddagen af met een koffietafel. En als de mensen vertrekken zuchten er een aantal…. uit angst voor de eenzaamheid de dagen nadien.

Dit jaar gingen we op uitstap naar De Basiliek van Koekelberg en reden we met de liftbus doorheen verschillende wijken van Brussel. Voor vele kernleden werden de herinneringen aan vroeger terug bovengehaald: overblijfselen van de wereldtentoonstelling en de expo van 58. Maar vooral merkten we hoeveel er in Brussel was veranderd en bijgebouwd.

Met halfvasten op 14 maart organiseerden we onze eerste pannenkoeknamiddag voor de leden, hun familieleden en al onze vrienden en sympathisanten. Met deze extra inkomsten kunnen we met alle vrijwilligers volgende week een twintigtal fruitkorven maken en brengen naar onze leden die door de ernst van hun ziekte hun huis niet meer uitkunnen en niet naar onze vergaderingen kunnen komen.
We wensen dit in de toekomst te herhalen en rekenen op de opkomst van veel sympathisanten. Van de parochieploeg kregen we vorig jaar eveneens een financieel steuntje in de rug, waarvoor dank.

Roza, reeds lang vrijwilliger en vriendin van vele zieken, schrijft in haar mooiste handschrift een verslagje van elke vergadering met de kernleden.

Wanneer de zieken de uitnodigingen voor onze bijeenkomsten en het verslag in het parochieblad kunnen lezen voelen ze dat ze nog behoren tot onze gemeenschap. Daarom nodigen we onze kernleden ter gelegenheid van de nationale ziekendag ook uit in de eucharistie en aansluitend op een middagmaal.

Samen met de parochiegemeenschap nemen we vooraf deel aan de receptie, aangeboden door de parochie.

Annemie Verreydt